1. Familia era compusă din tată, mamă, copii și sclavi; 2. Tatăl era capul familiei( pater familias), organiza ceremoniile religioase și era judecător al familiei sale; 3. În perioada imperială, autoritatea tatălui scade; 4. Normele morale erau : buna creștere, demnitatea, fidelitatea, hărnicia, respectul; 5. Tinerii romani trebuiau să fie respectuoși față de bătrâni, modești, serioși, cinstiți, pregătiți pentru o meserie pentru a deveni buni cetățeni ;6. Copiii erau educați în familie până la împlinirea vârstei de 7 ani. Apoi mergeau la școli particulare și în cursul primar învățau scrisul, cititul și socotitul. La cursul secundar ( de la 12 la 15 ani) studiau istorie, geografie, gramatică literatură latină, limba greacă. La cursul superior( de la 15 la 17 ani) ( școlile retorilor) învățau oratoria ( arta de a vorbi în public) și dezbaterile literare ; fetele mergeau la școală până la vârsta de 12 ani ,apoi își ajutau mamele la treburile casnice; 7. La împlinirea vârstei de 17 ani tinerii romani treceau în rândul cetățenilor și se pregăteau pentru serviciul militar; 8.Copiii romani aveau jucării ( care din lemn, căsuțe , păpuși, litere din lemn sau fildeș) ,jocuri de societate ( un fel de șah, table) și animale de companie ( câini, pisici); 9. Vestimentația unui bărbat ( cetățean) roman era toga(consta într-o bucată de stofă albă de lână, semicirculară, cu un diametru de circa 5 m și care era” înfășurată „ în jurul corpului peste tunică); 10. Femeile romane se îmbrăcau în tunică, o eșarfă mare ( palla) și mai târziu, o rochie largă și lungă ( stola); 11. Distracțiile publice constau în luptele de gladiatori, întreceri navale în arena amfiteatrului umplută cu apă, cursele de care din circ, spectacole de teatru ( în special, comediile) ;de sărbătorile religioase se desfășurau banchete ( ex. în timpul Saturnaliilor, sărbătorile de iarnă ținute în cinstea lui Saturn, zeul timpului).